Wśród wczorajszych wydarzeń organizowanych w ramach obchodów Światowego Dnia Społeczeństwa Informacyjnego były także finały naszych konkursów Geniallne Miejsca i GEEK (Gry Eksperymentalne Edukacyjne Komputerowe).
Zadaniem uczestników było przygotowanie gier edukacyjnych. W przypadku konkursu GEEK tematyka gry mogła dotyczyć dowolnego przedmiotu szkolnego. W konkursie Geniallne Miejsca zadanie polegało na przedstawieniu w interaktywnej formie regionu, gdzie znajduje się palcówka uczniów (z wykorzystaniem aplikacji genial.ly). Konkursy zostały objęte patronatem honorowym Ministerstwa Edukacji i Nauki, Centrum GovTech i Polskiej Organizacji Turystycznej.
Laureaci i koordynatorzy obu konkursów świętowali zakończenie edycji 2022/2023 w sali konferencyjnej Związku Nauczycielstwa Polskiego (ZNP) przy ul. Smulikowskiego 6/8.
Prezes PTI Wiesław Paluszyński otworzył uroczysty finał, a dalszą część spotkania poprowadziły Beata Chodacka – koordynatoraka Geniallnych Miejsc i Elżbieta Bowdur, która odpowiadała za konkurs GEEK. Na początku swoje prace zaprezentowali goście – uczestnicy podobnej inicjatywy edukacyjnej prowadzonej przez firmę Samsung – Solve for tommorow. Potem nadszedł czas na nagrodzenie zwycięskich zespołów konkursów GEEK i Geniallne Miejsca.
W konkursie Geniallne Miejsca w kategorii szkół ponadpodstawowych za najlepszą pracę uznano „Kosmiczną podróż z Mikołajem Kopernikiem”, projekt przygotowany przez uczniów III Liceum Ogólnokształcące im. Cypriana Kamila Norwida z Rzeszowa (Jakub Pańczak, Oliwia Szarek). W kategorii szkół podstawowych zwyciężył zespół ze Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 2 im. Wojciecha Kętrzyńskiego ze Szczytna (Bartosz Nowak, Dawid Husa, Nikola Ochelska, Agata Grykin) z projektem „Brama Mazur”.
Drugie miejsca zdobyły zespoły z V Liceum Ogólnokształcące im. A. Witkowskiego w Krakowie (gra „W poszukiwaniu zaginionego właściciela”) oraz ze Szkoły Podstawowej nr 16 z Oddziałami Integracyjnymi im. Tadeusza Kościuszki w Pabianicach (gra „Back to the Krusche”).
Laureatami III miejsca zostali uczniowie Liceum Ogólnokształcące im. Batalionów Chłopskich w Adamowie (gra „Podróż w czasie po gminie Adamów”) oraz Szkoły Podstawowej w Dębnie (gra „W zabytkowym Dębnie”).
W konkursie GEEK nagrody przyznawane były w dwóch kategoriach – za koncepcję i za implementację gry, a w każdej kategorii osobno oceniano prace ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Przyznano więc po cztery I, II III miejsca.
Najlepszą koncepcję gry na poziomie szkół ponadpodstawowych przygotowali uczniowie z Salezjańskiego Zespołu Szkół Publicznych im. św. Dominika Savio w Zabrzu (Tomasz Mertas, Kamil Fischer, Maksymilian Kuźniar, Piotr Lesiecki). Na poziomie szkół podstawowych w kategorii „koncepcja” zwyciężył zespół ze Szkoły Podstawowej im. M. Kopernika w Łękińsku (Alicja Rzeźnik, Agata Kudaj).
Za najlepszą implementację na poziomie szkół ponadpodstawowych jury uznało grę „Arbor Genesis” zgłoszoną przez uczniów z Zespołu Szkół Technicznych w Mielcu (Mariusz Jacek, Sebastian Golba). Najwyżej ocenianą implementację na poziomie szkół podstawowych zgłosili uczniowie ze Szkoły Podstawowej Nr 1 im. T. Kościuszki z Oddziałami Integracyjnymi w Chełmie (Oliwier Majówka, Marcel Iżycki, Tomasz Sułek, Michał Kuryś).
Drugie miejsce w kategorii „koncepcja” zdobyły projekty z Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych nr 1 w Warszawieoraz z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 9 w Zabrzu. Drugie miejsce w kategorii „implementacja” przyznano uczniom z Zespołu Szkół Elektrycznych i Ogólnokształcących w Krośnie oraz ze Szkoły Podstawowej nr 18 im. Arkadego Fiedlera w Zielonej Górze.
Trzecie miejsce za koncepcję gry uzyskały zespoły z Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego im. św. Jana Bosko w Sosnowcu i ze Szkoły Podstawowej im. M. Kopernika w Łękińsku. Trzecie miejsce za implementację przyznano natomiast uczniom z Zespołu Szkół Zawodowych nr 2 w Starachowicach i ze Szkoły Podstawowej nr 1 Będzinie.
Gośćmi finału byli Mateusz Rafał, dyrektor Centrum Transformacji Cyfrowej oraz przedstawiciele sponsorów – Iwona Brzózka-Złotnicka z Samsunga, Renata Toepler-Łyżwińska z Korbo Blocks i Klaudia Mróz z Idzie.my. Serdecznie dziękujemy także pozostałym firmom, które wsparły nasze konkursy: Selgros Cash&Carry, Moje Bambino, Centrum Szkoleniowemu KISS ECDL Polska, Niepublicznemu Ośrodkowi Doskonalenia Nauczycieli Zyta Czechowska specjalni.pl, firmie ESET!.
Po uroczystości na uczniów i nauczycieli czekał lunch, a potem wszyscy mieli okazję zwiedzić wystawy w Centrum Nauki Kopernik.